Zijn kinderen met (goede) manieren gelukkiger?

Tegenwoordig lijkt het overal waar we kijken, onbeschoftheid in opmars te zijn. Ruzies op sociale media, pestgedrag in de klas, fysieke aanvallen op luchthavenpersoneel, forenzen die woedend worden in het verkeer en zelfs uitbarstingen in supermarkten zijn goed gedocumenteerd. Deskundigen zeggen dat dergelijke flagrante onbeschoftheid zowel de dader als het slachtoffer berooft van gevoelens van waarde en zelfrespect, wat soms leidt tot verhoogde angst, depressie en een reeks andere mentale gezondheidsuitdagingen.

Onbeschoftheid is een complex probleem, maar het komt vaak neer op respectloze houdingen en gedragingen waar anderen op reageren, zegt Dr. Joseph Shrand, docent psychiatrie aan de Harvard Medical School, Chief Medical Officer van Riverside Community Care en auteur van “Unleashing the Power of Respect: The I-M Approach”. “Wanneer de ene persoon onbeleefd is tegen de andere, reageert de andere persoon vaak op dezelfde manier,” legt hij uit. Volgens hem kan veel van wat er tegenwoordig in de wereld gebeurt, worden opgelost door terug te keren naar “de verloren kunst van manieren” en elkaar meer vriendelijkheid en begrip te tonen. “Wanneer is de laatste keer dat je boos werd op iemand die je met respect behandelde?”, vraagt hij.

Maryanne Parker, een in San Diego gevestigde etiquettedeskundige en auteur van “Posh Overnight: The 10 Pillars of Social Etiquette”, zegt dat de wereld een “beschavingscrisis” doormaakt die zowel ouders als kinderen kunnen helpen verbeteren. “Kinderen leren etiquette en goed gedrag eerst thuis,” zegt ze. “Het is echter steeds moeilijker geworden voor ouders om deze kennis aan hun kinderen over te dragen, simpelweg omdat iedereen zo druk is en de nadruk altijd op de harde vaardigheden heeft gelegen.”

Jodi R.R. Smith, een etiquettedeskundige en auteur van “From Clueless to Class Act: Manners for the Modern Woman”, is het ermee eens dat manieren vaak het beste thuis worden geleerd, maar voegt eraan toe dat tieners ook gedragingen oppikken van volwassenen elders. “Manieren worden geleerd door te modelleren,” legt ze uit. Kinderen kijken hoe de volwassenen in hun leven “spreken, luisteren en interageren,” en gedragen zich vaak op een vergelijkbare manier. “De modellen omvatten ook de berichten die via televisie, films en sociale media worden geconsumeerd,” voegt ze eraan toe.

Smith noemt de kunst van het leren van manieren “bedreigd,” maar nog niet uitgestorven. “Er zijn nog steeds gezinnen waar manieren worden geleerd, maar die zijn minder en verder uit elkaar,” zegt ze. Te midden van een stortvloed aan drukke schema's, moeten ouders hard werken om tijd te vinden “om het nodige gedrag te leren,” adviseert ze. “Het is niet gemakkelijk en vaak geen prioriteit.”

Manieren coach en auteur Brooke Romney heeft opgemerkt dat veel ouders moeite hebben om de tijd of de knowhow te vinden om manieren in huis te onderwijzen, dus ze heeft een hulpmiddel gemaakt om te helpen. Haar boek, “52 Modern Manners For Today's Teens,” leert ouders en kinderen specifieke manieren om samen als gezin te overzien en te oefenen.

Dergelijke manieren omvatten het leren aan kinderen hoe ze zichzelf aan anderen kunnen voorstellen, het helpen wanneer voedsel wordt bereid of opgeruimd, het leren hoe ze een goede passagier kunnen zijn bij het krijgen van een ritje, de kunst van het spreken met zelfvertrouwen, waarom het nog steeds belangrijk is om deuren open te houden, hoe je betrouwbaarheid kunt bevorderen, passende restaurantetiquette, een goede luisteraar zijn, inclusiviteit beoefenen, hoe je een goede huisgast kunt zijn, pleiten voor anderen, op tijd leren zijn, het belang van respect voor de eigendommen van anderen, en de kunst van vriendelijk afwijzen, onder vele anderen.

Elke techniek wordt op een enkele pagina uitgelegd onder een blokkop, zodat gezinnen snel de manier/het gedrag kunnen bekijken waar ze die week aan werken. Romney zegt dat de manieren die in haar boek worden onderwezen resulteren, deels omdat kinderen “succesvol willen zijn, ze weten vaak gewoon niet hoe.” Ze legt ook uit dat het niet helpt om kinderen elke keer als ze zich slecht gedragen apart te zetten, als ze het juiste gedrag in de eerste plaats niet hebben geleerd. “Wanneer manieren op een neutrale manier worden gepresenteerd, wordt de belediging en ergernis weggenomen,” legt Romney uit. “Ze in een boek hebben, maakt ze minder persoonlijk en helpt tieners te beseffen dat dit belangrijke vaardigheden zijn die iedereen moet leren, geen persoonlijke tekortkoming waarvan ze worden beschuldigd.”

Parker zegt dat het oefenen van manieren door middel van gezinsgesprekken en rollenspelen de sleutel is. “Goede manieren en enige kennis van etiquette moeten vroeg worden geïntroduceerd en dagelijks worden versterkt tot het een tweede natuur wordt,” zegt ze.

Onderweg is het essentieel om de groei en inspanningen van een kind te erkennen, zegt Shrand, en niet te veel te blijven hangen bij de gedragingen of manieren waar ze nog aan werken. “Het is veel meer bevredigend om verbaasd te zijn over wie je kind is,” zegt hij, “dan teleurgesteld te zijn over wie ze niet zijn.”

Begin met typen en druk op Enter om te zoeken

Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.