6 STAPPEN: Het Navigeren van de Digitale Jungle voor een gezondere relatie met sociale media

In de hedendaagse maatschappij kunnen we niet ontkennen dat sociale media een integraal onderdeel van ons dagelijks leven vormen, vooral voor tieners en jongvolwassenen. Onderzoek uit 2020 onthulde zorgwekkende trends omtrent het gebruik van sociale media onder jongeren. Een sterke bewustwording van de potentieel schadelijke effecten van sociale media op hun geestelijke gezondheid kwam naar voren. Een aanzienlijk aantal respondenten gaf zelfs aan dat sociale media hen depressief maakte en smeekte hun ouders hen te helpen het gebruik ervan te stoppen. “Gebruik geen sociale media. Het is OK om je te onthouden. Of verwijder je accounts,” was een veelgehoord advies.

Ongeveer 95% van de Amerikaanse tieners gebruikt tegenwoordig een vorm van sociale media en ongeveer een derde zegt dat ze het “bijna constant” gebruiken. Tegelijkertijd zitten tieners en tweens in een geestelijke gezondheidscrisis. En onderzoek wijst uit dat deze twee trends met elkaar verweven zijn: sociale media kunnen depressie veroorzaken en de levensvreugde verminderen.

Emma Lembke, oprichtster van de Log Off Movement op 20-jarige leeftijd, gelooft dat ouders een cruciale rol kunnen spelen bij het ondersteunen van tieners bij het minimaliseren van de schadelijke effecten van sociale media, terwijl ze tegelijkertijd de voordelen maximaliseren. In samenwerking met Lembke hebben we een stapsgewijze handleiding samengesteld voor ouders en tieners die worstelen met het gebruik van sociale media.

Stap 1: Leer wat je tegenwerkt
Jongeren geven steevast hetzelfde advies: het is cruciaal om te begrijpen wat je uitdaagt in je relatie met sociale media. Sociale media-apps exploiteren een oud pad in je hersenen dat je ertoe aanzet ze te gebruiken en het extreem moeilijk maakt om te stoppen. De eerste belangrijke stap om de gewoonte te doorbreken, begint met het uitvoeren van een digitale audit.

Stap 2: Bepaal je basislijn
Het gebruik van sociale media is zo diep verankerd in onze hersencircuits dat we ons meestal niet eens realiseren dat we de apps gebruiken. Het is gewoonte of zelfs onderbewust. Daarom wordt voorgesteld om een digitale audit uit te voeren om je bewust te worden van je gebruik. Apps zoals Apple Screen Time, Moment, Toggl Track, en Rescue Time kunnen je daarbij helpen.

Stap 3: Voeg “wrijving” toe om jezelf te laten pauzeren
Wrijving in de context van sociale media is het toevoegen van kleine obstakels bij het gebruik ervan. Apps zoals HabitLab van Stanford University, Moment, Freedom, Forest, en Screentime Genie kunnen helpen bij het creëren van wrijving. Zelfs Instagram en TikTok bieden ingebouw de instellingen om je gebruik te beperken.

Stap 4: Identificeer en voed je verlangen naar diepgang
De drang om onze diepere behoeften en verlangens te bevredigen is krachtig. Identificeer wat die behoeften voor jou zijn. Is het een verlangen om verbonden te zijn, geaccepteerd te worden, gewaardeerd te worden? Wanneer je deze behoeften en verlangens begrijpt, kun je manieren vinden om ze op een gezondere en meer bevredigende manier te bevredigen.

Stap 5: Stel digitale grenzen op
De meeste tieners die met hun ouders over sociale media spraken, zeiden dat ze wilden dat hun ouders strengere grenzen stelden. Een gezonde relatie met sociale media betekent dat er grenzen moeten zijn. Het kan zo simpel zijn als een avondklok voor het gebruik van elektronische apparaten, geen apparaten in de slaapkamer, of specifieke ‘schermvrije' tijden.

Stap 6: Zoek steun en blijf leren
Het aanpassen van je gebruik van sociale media is een reis, geen bestemming. Het is belangrijk om jezelf te omringen met een ondersteunend netwerk van vrienden en familie die je doelen begrijpen en ondersteunen. Het kan ook nuttig zijn om te leren van experts, zoals psychologen, opvoedkundigen en gezondheidsprofessionals, over de laatste onderzoeken en adviezen over dit onderwerp.

Samenvattend, de “Navigeren van de Digitale Jungle” methode geeft tieners en ouders de tools om een evenwicht te vinden tussen de voordelen van sociale media en het vermijden van de potentiële nadelen. Het gaat er niet om sociale media volledig te vermijden, maar om een gezonde en duurzame relatie met het platform op te bouwen. Deze aanpak kan tieners helpen een betere geestelijke gezondheid te behouden en zich meer verbonden en vervuld te voelen in hun dagelijks leven.

Begin met typen en druk op Enter om te zoeken

Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.